Paplerjeva ulica 22
1353 Borovnica
Evropski teden mobilnosti 2018 je bil tudi v Borovnici v znamenju letošnjega mota Združuj in učinkovito potuj. Zaradi železniške lega in tradicije kraja ter dobrih povezav z vlaki je bilo v ospredju združevanje potovanj z vlakom in kolesom. V številnih primerih le ta kombinacija danes lahko ponudi resno alternativo prevozu z osebnim avtomobilom tako na vsakdanjih poteh kot tudi za izlete ob koncu tedna in v počitniškem času. Govora je bilo tudi o uvajanju prevozov na klic za starejše občane, vsi občani pa so imeli tudi možnost, da so se lahko od blizu spoznali z električnimi vozili in nekatera celo preizkusili.
Za uvod v ETM 2018 se je 16 kolesarjev/k od 7. do 67 leta starosti v nedeljo, 16. 9. 2018, ob 10.00, v Borovnici vkrcalo na vlak in pol ure kasneje izstopilo na Rakeku. Od tam so se v lepem vremenu dobro razpoloženi podali na dobrih 40 km dolgo čudovito somodalno kolesarsko turo okoli Cerkniškega jezera. Polovica se je v Borovnico vrnila z Rakeka z vlakom, druga polovica pa jo je mahnila iz Cerknice čez hribe s kolesi.
V sredo, 19. 9. 2018, so se člani Gorsko-kolesarskega krožka OŠ dr. Ivana Korošca Borovnica skupaj z mentorji podali na kolesarsko iskanje novih divjih odlagališč odpadkov v občini. Na ta način so se dejavnosti ETM 2018 prekrile z akcijo Očistimo Slovenijo 2018.
Kako priročna je kombinacija zložljivega kolesa in vlaka na poteh v službo, šolo in po opravkih v Ljubljani, je v četrtek, 20. 9. 2018, spoznala tudi manjša skupina osmošolcev OŠ dr. Ivana Korošca Borovnica. V spremstvu mentorja Klemna Jevnikarja in enega glavnih promotorjev somodalnosti vlaka in kolesa v Sloveniji ter koordinatorja priprave kolesarske strategije mesta Ljubljana, Andreja Klemenca, so se z zložljivimi kolesi znamk Dahon in Bigfish vkrcali na vlak. V Ljubljani so na kolesih spoznavali kolesarjem in pešcem prijazne prometne ureditve v središču mesta, sistem izposoje mestnih koles Bicikelj in dostavo z električnimi tricikli. Spoznali pa so tudi kako zelo omejene so, celo v primeru uporabe zložljivih koles, ki ne presegajo maksimalnih dimenzij dovoljene prtljage, zmogljivosti za prevoz koles na vlakih SŽ, saj je na poti v Ljubljano vlak, poln potnikov, komaj sprejel sedem zložljivih koles.
O združevanju drugačne vrste je bilo v četrtek popoldan govora na sedežu Društva upokojencev Borovnica, ki je v sodelovanju z občino pripravilo razgovor o možnostih in smiselnosti uvedbe prevoza na klic za starejše občane. Razgovor je temeljil na kratkem anketnem vprašalniku, ki je bil razposlan vsem 400 članom društva in na katerega je odgovorilo 65 članov. Med njimi so prevladovale ženske, starejše od 75 let, brez lastnega avtomobila. Anketa je pokazala, da je za veliko večino javni prevoz na Vrhniko premalo pogost in da prevoz iz Borovnice ne rešuje problema prevoza iz drugih naselij. Menili so, da je smiselno nadaljevati načrtovanje uvedbe prevoza na klic in sklenili, da bodo s pomočjo anketarjev, ki bodo prišli na dom in podatke vnesli tudi v elektronsko bazo, poskušali ugotoviti potrebe, možnosti in želje vseh upokojencev v občini, starejših od 65 let. Na tej osnovi bi se prihodnje leto odločili ali bi kazalo poskusno, za dobo od šestih mesecev do enega leta, uvesti prevoz na klic na osnovi prostovoljcev in( električnega) avtomobila v občinski lasti.
Petek, 21. 9. 2018, je potekal v znamenju električne mobilnosti.
Dopoldne so se skupine starejših osnovnošolcev seznanile s posebnostmi električnih pogonov, njihovimi prednostmi in omejitvami, spoznale električni avtomobil Renault Zoe in preizkusila običajna in zložljiva električna kolesa slovenske znamke S-bikes. V popoldanskem času pa so poleg že omenjenega vozila in koles občani Borovnice spoznali še BMW i3, Hyundai Ionic, Kio Soul ES, Nisan Leaf in Tesla Model S ter nekaj v električna vozila doma predelanih običajnih avtomobilov. Poleg domačih lastnikov vozil so pri tem sodelovali tudi člani Društva e-mobilnost Slovenija. Po postavitvi prve javne polnilnice za električna vozila v občini v lanskem letu se je število električnih avtomobilov v občini povečalo z dveh na devet, v sklopu prihodnje leto zgrajenega parkirišča pri železniški postaji Borovnica pa je predvideno deset polnilnih mest za tovrstna vozila.
Še pred tem je zjutraj skupinica otrok iz vrtca v spremstvu vzgojiteljic s sprehodom preko prenovljenega, varnejšega prehoda za pešce pri gostilni Godec na obnovljenem krajšem odseku Zalarjeve ceste, simbolno predala prehod njegovemu namenu.
Izvedbo za v soboto, 22. 9. 2018, načrtovanih treh kolesarskih izletov v bolj in manj bližnjo okolico, s katerimi bi obeležili Dan brez avtomobila, je onemogočil dež.
Zato pa so se v nedeljo, 23. 9. 2018, v manjšem številu podali na izlet, na katerem so ob pomoči vlaka in ladjice na običajnih, zložljivih in električnih kolesih spoznavali Kras, Obalo in Trst, ki je po dolgih letih tudi z Borovnico spet povezan z vlakom. Ta je sicer v lasti železnic dežele Furlanije Julijske krajine in lahko ob večjem številu zložljivih koles sprejme tudi 30 običajnih. Ko bodo začele voziti nove vlakovne garniture SŽ, ki naj bi imele prostor vsaj za 10 koles in ko bodo SŽ tudi vlake Siemens Desiro predelale tako, da bodo lahko sprejeli vsaj 8 koles, se bodo možnosti za združevanje potovanj z vlakom in lastnim kolesom vsaj malo izboljšale tudi pri nas.
Za sodelovanje in podporo pri izvedbi ETM 2018 se zahvaljujemo: OŠ dr. Ivana Korošca Borovnica, Društvu upokojencev Borovnica, Društvu e-mobilnost Slovenija, HUD Karel Barjanski, LKM, članom Gorsko-kolesarskega krožka OŠ dr. Ivana Korošca Borovnica, podjetjema AC ŠPAN d. o. o. in AVTERA d. o. o., kolesarskemu servisu Omega Sport , lastnikom električnih avtomobilov iz Borovnice, učitelju Klemnu Jevnikarju ter prof. dr. Alešu Vahčiču, Jožetu Zormanu in Jožetu Pristavcu.
Fotografije z ETM 2018 v Borovnici si lahko ogledate v rubriki Fotoreporaže.