Paplerjeva ulica 22
1353 Borovnica
Svet za preventivo in vzgojo v cestnem prometu Občine Borovnica je na svoji 4. redni seji, 07.10.2024, obravnaval aktualne izzive izboljšanja prometne varnosti in spodbujanja trajnostne mobilnosti v občini. Seznanil se je tudi z izvedbo Evropskega tedna mobilnosti 2024 v Občini Borovnica ter končano 1. fazo priprave Občinske celostne prometne strategije Občine Borovnica (OCPS Borovnica)
(PRE)STROGI POGOJI PRIDOBIVANJE SREDSTEV ZA SOFINANCIRANJE PREUREDITVE PROMETNEGA PROSTORA MED KRIŽIŠČEM PALERJEVE IN ZALARJEVE TER ZALARJEVE IN MEJAČEVE?
Svetovalec za razvoj in razvojne projekte Andrej Klemenc je predstavil pričakovane okvirne pogoje za prijavo projektov na razpis MOPE za izvedbo ukrepov trajnostne mobilnosti v lokalnih skupnostih, ki bo predvidoma objavljen do konca letošnjega leta. Vrednost upravičenih stroškov bo med 125.000 (minimum) in 2 milijona € (maksimum), pri vzpostavitvi skupnega prometnega prostora bo ta moral v dolžino obsegati vsaj 150 m, hitrost pa bo morala biti omejena na 20 km/h oz. na 30 km/h, če poteka redna linija javnega potniškega avtobusnega prevoza (šolski prevozi se ne štejejo kot linijski JPP).
Projektant ing. Janez Draksler je predstavil projekt preureditve križišča pri TVD Partizan Borovnica in ideje za ureditev prometnega prostora od križišča mimo krajevne knjižnice ddr. Marje Boršnik do križišča z Mejačevo. Pri tem so upoštevani pomisleki glede vodenja celotnega prometa na istem nivoju z vidika varnosti pešcev na ob stavbi na Zalarjevi 19 , tako da so pešci vodeni po koridorju ob stavbi, ki je od preostalega cestišča ločen s količki, med seboj povezanimi z verigo. Na ta način bi še vedno ohranili značaj skupnega prometnega prostora (krajša območja s tovrstnim ločevanjem površin za pešce in ostale udeležence v prometu so v primeru nepreglednih ozkih površin dopustna), kar omogoča črpanje sredstev za ukrepe trajnostne mobilnosti v lokalnih skupnostih ob sočasni večji zaščiti pešcev. Zanje kljub skupnem prometnem prostoru velja, da ne smejo ovirati prometa ostalih udeležencev, predvidena rešitev je s tem skladna.
V razpravi, ki je sledila so sodelovali vsi prisotni. Izpostavljeni so bili naslednji vidiki:
Predlagan je bil sklep, da se projekt preureditve križišča nasproti TVD Partizan Borovnica razširi tako, da bo vključeval tudi PZI dokumentacijo za ureditev prometa na Zalarjevi cesti med križiščema z Mejačevo in Paplerjevo ulico ter ureditev dovoza in izvoza s parkirišča pri gostinskem lokalu Pr' Dohtarju in dovozne ceste do Molkovega trga.
GORDIJSKI VOZEL OMOGOČANJA VARNEGA VKLJUČEVANJA PARKIRANIH VOZIL PRI LOKALU PR'DOHATRJU NA JAVNE PROMETNE POVRŠINE
V zvezi s problematiko parkiranja pri lokalu Pr'Dohtarju ter izvoza vozil s parkirišča pri lokalu na Zalarjevo cesto je bilo ugotovljeno, da je ureditev parkirišča in parkirnega reda stvar lastnika in da vozila, ki zavijajo levo na Zalarjevo cesto ter vozila, ki zavijajo vzvratno na Paplerjevo ulico, kar se tudi dogaja, predstavljajo resno grožnjo prometni varnosti. Problem so tudi vozila, ki parkirajo ob lokalu na dovozni cesti za stanovalce sosednjih hiš, saj številna obračajo na območju šolske poti, v marsikaterem primeru pa so parkirana tako, da motijo ali celo onemogočajo dostop stanovalcem.
Lastnik lokala ni odgovoren za nepravilno parkiranje ter ostale kršitve s področja javnega reda in miru, ki jih storijo gostje ob odhodu iz lokala. To so individualne kršitve obiskovalcev lokala in odgovornost za njih ne prevzema lastnik lokala, razen v posameznih specifičnih primerih.
Podani so bili številni predlogi od tega, da se pri Kosovi kapelici zarišejo talne oznake, ki preprečujejo zavijanje v levo – a bi istočasno to tudi onemogočilo zavijanja šolskega kombija z Zalarjeve ceste na Paplerjevo ulico - do predlogov, da se na dovozni cesti postavi znak za prepoved ustavljanja in parkiranja ter predloga, da naj se v sodelovanju z lastnikom lokala obiskovalce z informacijsko kampanjo informira o parkirnih mestih v neposredni bližini ter ozavesti o tveganjih, ki jih povzroča neupoštevanje prometnih pravil pri vožnji z dvorišča, potem pa v sodelovanju s policijo in MIRED Vrhnika izvede najprej kampanja opozarjanja, kasneje pa kampanja sankcioniranja prekrškov.
Ker se vse skupaj tesno navezuje na projekt preureditve celotnega križišča ter morebitne uvedbe skupnega prometnega prostora na delu Zalarjeve ceste in/ali na Paplerjevi ulici, je prevladalo spoznanje, da je najprej potrebno podrobno preučiti vse prometno tehnične možnosti in preveriti možnost širitve parkirišča pri lokalu.
UREDITEV PARKIRIŠČA V CONI STRUGE TER ŠOLSKE POTI DO NJEGA IN OB NJEM - EDEN OD KLJUČNIH POGOJEV SPREMINJANJA POTOVALNIH IN PARKIRNIH NAVAD V OBČINSKEM SREDIŠČU
Sočasno je bilo tudi opozorjeno, da prizadevanja za bolj prometno urejeno in varno ter navsezadnje urbano občinsko središče ne gredo skupaj z navadami oz. razvadami parkiranja vozil ob javnih ustanovah ter trgovskih in gostinskih lokalih, ne glede na to ali so na voljo parkirna mesta ali ne. Da pa bi lahko občina od občanov mirne vesti zahtevala, da parkirajo na ne zelo oddaljenih parkirnih mestih, od katerih je do takšnih ali drugačnih storitev zgolj nekaj minut hoje, bo potrebno zgledno urediti zaenkrat zasilno urejeno parkirišče za zaposlene na OŠ dr. Ivana Korošca Borovnica v coni Struge. Parkirišče je v popoldanskem času prazno, z njega pa je le nekaj minut hoje tako do obeh gostinskih in vseh trgovskih lokalov kot do šole, zdravstvenega doma in TVD Partizan Borovnica.
Pri ureditvi parkirišča je potrebno dograditi manjkajoči del pločnika, ki vodi ob ulici Struge do njega s križišča omenjene ulice z Mejačevo in Gradišnikovo, na ustrezen način fizično ločiti površine šolske poti, ki teče ob njem, od površin za motorni promet ter pri prehodu s parkirišča na šolsko pot, ki vodi mimo Športnega parka Borovnica, postaviti ustrezne ovire, ki otežujejo prehod mopedom in motornim kolesom, ne onemogočijo pa prehoda osebam v vozičkih in kolesarjem.
Potrjen je bil predlog, da se čim prej izdela idejna zasnova, ki naj upošteva tudi vizualizacijo, narejeno v okviru priprav na razstavo o Občinski celostni prometni strategiji. Po potrditvi idejne zasnova bo potrebno čim prej izdelati projektno dokumentacijo, da bo lahko občina za ureditev parkirišča ter šolske poti do njega in ob njem kandidirala za sredstva MOPE za sofinanciranje ukrepov trajnostne mobilnosti v lokalnih skupnosti.
Nekaj članov Sveta je opozorilo na to, da bo ureditev infrastrukture tudi v tem primeru samo pol posla, sicer finančno zahtevnejša, a da bo najtežji del posla sprememba potovalnih in parkirnih navad občanov, v čemur je tudi potrebno pristopiti strateško, dolgoročno in z ustrezno profesionalno podporo. Navada je seveda železna srajca, ki pa se ne razrahlja, če po njej najprej udrihamo s pendreki oz. drugače povedano, namesto pri represivnih ukrepih je potrebno pri spremembah navad začeti z ustreznimi komunikacijskimi orodji in praksami informiranja, izobraževanja in ozaveščanja in se šele potem z represijo lotiti tistih, ki se jih lepa beseda in dobri zgledi nikakor ne primejo.
UREDITEV MEJAČEVE ULICE – NAJPREJ SANACIJA POŠKODB CESTIŠČA IN IZBOLJŠANJE PROMETNE VARNOSTI TER DOSTOPNOSTI ZA RANLJIVEJŠE – POTEM CELOVITA PREUREDITEV
Predstavljena je bila idejna zasnova prometne preureditve Mejačeve ulice, izdelana že leta 2019 ob pripravi projekta kolesarske povezave med Borovnico in Bregom, ki je bila dopolnjena z vizualizacijo, izdelano za razstavo o OCPS Borovnica, ki bo novembra letos v prostorih OŠ. Zasnova predvideva ureditev kolesarskega pasu na levem delu cestišča gledano v smeri proti železniški postaji, na desni strani pa vzpostavitev od motornega prometa nivojsko ločenih skupnih površin za kolesarje in pešce do Molkovega trga, od tam naprej pa od površin za motorni promet nivojsko ločene enosmerne kolesarske steze in hodnika za pešce vse do mostu čez Borovniščico. Člani sveta so bili mnenja, da je idejna zasnova v osnovi ustrezna, treba pa jo je dopolniti z ukrepom nivojsko dvignjenega križišča Mejačeve in Gradnišnikove ulice ter ulice Struge.
Župan Peter Črnilogar je člane Sveta seznanil s tem, da je stanje vodovodne kanalizacije pod oz. ob Mejačevi zaskrbljujoče, saj gre za litoželezne cevi, položene ob gradni prvega vodovoda v Borovnici ob koncu 19. stoletja, zato je potrebno sočasno z rekonstrukcijo prometnih površin v tem delu zamenjati tudi vodovodno omrežje. Oboje skupaj bi po grobih ocenah zneslo med 0,8 in 1 milijon evrov, teh sredstev za ta namen pa v občinske proračunu do konca izgradnje novega vodnega zajetja in vodovoda v Kotih ni mogoče zagotoviti. Zato pa bo še letos izvedena preplastitev najbolj poškodovanih delov cestišča, v prihodnjem letu pa odstranitev ovir za gibalno ovirane oz. osebe v vozičkih (več o tej problematiki v posebnem članku).
PILOTNA ČASOVNO OMEJENA UVEDBE ENOSMERNEGA PROMETA NA PAPLERJEVI ULICI V ČASU »ŠOLSKE JUTRANJE KONICE« BO MORALA POČAKATI ŠE PREUČITEV DRUGIH PREDLOGOV IZBOLJŠANJA PROMETNE VARNOSTI PRED ŠOLO
Podžupan Jože Korošec je izpostavil grožnje prometni varnosti, predvsem otrok, ki prihajajo v šolo, zaradi neustreznega ustavljanja, parkiranja, obračanja in prehitevanja osebnih avtomobilov, v katerih se v šolo prevaža otroke, pri vhodu v šolo, do katerih prihaja zlasti ob deževnem vremenu. Situacija zahteva takojšnje in resno ukrepanje, zato je podan predlog, da se ob delavnikih med 7.30 in 8.15 na Paplerjevi ulici uvede enosmerni prometni režim tako, da je v tem času prepovedana vožnja v smeri proti J oz. Rimski cesti.
Pred razpravo o predlaganem ukrepu je potekala razprava glede kaznovanja voznikov, ki vpričo redarjev ali policistov ustavijo in celo parkirajo na avtobusnem postajališču, obračajo na cesti ali vozijo vzvratno s parkirišča nasproti gostilne Godec, kar vse ogroža varnost otrok. Viljem Jereb, Gabrijela Korelc in Špela Tkalec so opozorili, da ima v takšnih situacijah absolutno prednost zagotavljanje prometne varnosti in izpostavili, da prekrškovni postopek vzame okoli 20 minut časa, tako da en redar ali policist ne more zagotavljati prometne varnosti in sočasno izvajati postopka sankcioniranja prometnega prekrška. Predlog predstavnika osnovne šole Klemna Jevnikarja je bil, naj bo redarskih intervencij na prehodu za pešce pred šolo manj, naj pa v njih sodelujeta vsaj dva redarja, tako da bo lahko eden skrbel za varnost prometnih udeležencev, drugi pa za sankcioniranje prometnih prekrškov.
Po obširni razpravi, v kateri so bili obravnavani številni argumenti v prid in proti predlaganemu ukrepu ter podane pobude, da se uredijo postajališča za dovoz otrok v šolo oz. t. i. »Kiss and ride« točke pri vrtcu, na Rimski cesti ter na preurejenem parkirišču v coni Struge, je bil sprejet sklep, da se pred uvedbo predlaganega režima pilotne začasne zapore Paplerjeve ceste ob delavnikih med 7.30 in 8.15 v smeri proti Rimski cesti oz. uvedbe enosmernega prometnega režima, preuči vse podane predloge in preveri možnosti njihove realizacije.
POHVALNO O LETOŠNJIH AKTIVNOSTIH V OKVIRU ETM 2024 IN PRIPRAVI OCPS BOROVNICA
Svet se je seznanil z aktivnostmi ETM 2024 v občini Borovnica in pohvalil zavzetost vseh zaposlenih v vrtcu ter učitelja Klemna Jevnikarja in njegovih kolegov, ki so sodelovali pri izvedbi dejavnosti OŠ, prav tako pa tudi aktivnosti policista, obeh redarjev MIRED Vrhnika in serviserja koles JP KPV. Izpostavljena je bila tudi vloga občanov, ki so sodelovali na terenskih ogledih prometne varnosti v ožjem središču Borovnice z vidika najbolj ranljivih udeležencev ter dostopnosti za osebe z gibalnimi oviranostmi ter omejitvami vida. Pohvala in zahvala gre tudi občanom, ki so predstavili svoja električna vozila in s sokrajani delili svoje izkušnje glede njihove uporabe. Svet je občinski upravi predlagal, da tiste aktivnosti, ki jih je mogoče izvesti z majhnimi stroški, v letu 2025 izvede tudi zunaj časovnega okvira ETM ter da se ukrepi za izboljšano prometno varnost šibkejših udeležencev v prometu ter dostop invalidnih oseb do javnih služb in storitev ter trgovskih in gostinskih lokalov, ki ne zahtevajo večjih investicijskih vlaganj, v ožjem središču naselja Borovnica izvedejo do konca prihodnjega leta.
Svet se je tudi seznanil, da je 1. faza priprave OCPS Borovnica zaključena. Prenovljen je predlog vizije, tudi s pomočjo zelo dobre odzivnosti občanov na spletno anketo (izpolnjenih 234 vprašalnikov) sta bila aktualizirana stanje prometa in prometne varnosti ter glavni izzivi za trajnostno mobilnost v občini, z aktivnim sodelovanjem članov ožje in širše delovne skupine pa definirani osnutki strateških okvirjev, ciljev in kazalnikov po posameznih stebrih (hoja, kolesarjenje, JPP in motorni promet). Poročilo o 1. fazi je bilo posredovano pristojnim na Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo. Proces se bo nadaljeval, ko bodo slednji poročilo potrdili oz. nanj posredovali pripombe in dopolnitve, ki jih bo potrebno upoštevati.